تحقیق پودمان دروس عمومی


مقدمه :

برای این که شناخت و تبین درستی از هر مفهوم یا پدیده داشته باشیم، نیازمند آن هستیم که تعریف شفافی از آن داشته باشیم، در مورد کارآفرینی[1] تعریف واحدی وجود ندارد، ولی در سیر تبین این مفهوم، تعاریف متفاوتی از دیدگاه های گوناگون برای آن بیان گردیده است. پیتر دراکر[2] معتقد است که کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود شروع می نماید. کارآفرین ارزش ها را تغ ییر می دهد و ماهیت آنها را دچار تحول می نماید. رابرت هیسریچ[3]  در تعریف کارآفرینی می گوید: کارآفرینی فرآیند خلق چیزی نو، با صرف وقت و تلاش بسیار و پذیرش خطرات مالی و روحی و اجتماعی برای بدست آوردن منابع مالی، رضایت شخصی و استقلال است. احمد پور داریانی در تعریفی که از کارآفرینی ارایه می دهد، معتقد است؛ «کارآفرین فردی است که دارای ایده نو و جدید است و از طریق فرآیند تأسیس و ایجاد یک کسب و کار (شرکت) و قبول مخاطره، محصول یا خدمات جدیدی را به جامعه معرفی می کند » (شاه حسینی، 1388 ، ص 3). کارآفرینی نیازمند وجود فرهنگ خاصی است و بر اساس اصل تأثیر متقابل حوزه های مختلف فرهنگ و اجتماع، فرهنگ کارآفرینی از حوزه های دیگر فرهنگ از جمله حوزه اخلاق، مذهب، ارزش ها، عقاید اقتصادی و سیاسی تأثیر می پذیرد. دولت ها در سراسر جهان به این نتیجه رسیده اند که کارآفرینی می تواند اقتصاد آنها را دگرگون کند. به همین علت کشورهای مختلف برنامه های مفصلی را برای گسترش چنین فرهنگی در جامعه خود تدارک دیده اند تا بتوانند همچنان مسیر رشد و پویایی شان را ادامه دهند. اما دولت ها نمی توانند همه کارها را به تنهایی انجام دهند: بخش های خصوصی و غیر انتفاعی نیز باید بخشی از مسئولیت را به عهده بگیرند. در این مقاله از طریق مروری بر موضوع فرهنگ و فرهنگ کار و کارآفرینی، سعی بر این است تا فرهنگ کارآفرینی را در آموزه های اسلام، ایران و سایر کشورها را مورد مطالعه قرار دهیم.



[1] . Entrepreneurship

[2] . Peter Drucker

[3] . rabert hisrich

دانلود - 3300 تومان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.