دانلود مقاله بررسی منطق حاکم بر پروسه کنترل تأسیسات

مقاله بررسی منطق حاکم بر پروسة کنترل تأسیسات در 20 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 13 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
مقاله بررسی منطق حاکم بر پروسه کنترل تأسیسات

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله بررسی منطق حاکم بر پروسة کنترل تأسیسات در 20 صفحه ورد قابل ویرایش


منطق حاکم بر قسمت هواساز

هواساز دارای دو ورودی است یکی از هوای آزاد و دیگری ورودی از هوای بر گشتی و بر روی هر کدام از این ورودی ها یک دسپر وجود دارد که دمپر روی هوای برگشتی به صورت دستی کنترل می شود و دمپر مربوط به هوای آزاد توسط یک محرک (Actuator) به صورت On/off کنترل می گردد.

هوا بعد ا ورود به هواساز وارد بخش فیلتر می گردد و بعد از آنجا به بخش فن می رود بخش فن فشار هوا را زیاد می کند و آن را به بخش رطوبت زن می فرستند تنها ارتباط بین بخش فن و بخش رطوبت زن از طریق فن است و بقیه فضاها توسط ورقهای فلزی پوشانیده شده است در این قسمت برای اطلاع از اینکه موتور کار می کند یا خیر و یا اینکه آیا برای موتور مشکلی پیش آمده است یا خیر ( مانند اینکه تسمة فن پاره شده با شد) از یک سوئیچ اختلاف فشار(Diffrentiod Pressure switchi ) استفاده می کنند این سوئیچ دارای دو سر نمونه برداری است که یک سر آن به قسمت فن ویک سر دیگر آن به قسمت بعد از فن ( بخش رطوبت زن) وصل وb از تیغة Ne این وسیله استفاده می شود هنگامی که به صورت عادی موتور در حال کار است تیغة Ne آن بسته می شود و یک سیگنال به PLC می فرستند مبنی بر اینکه فن در حال کارکردن است ولی هنگامی که فن به هر دلیلی خاموش شود این سوئیچ باز شده و دیگر سیگنالی را به PLC نمی فرستد.

رنج کار DPS بین 200-1000(pa) برای این نوع سیستم هواساز می باشد.

بعد از این قسمت هوا به بخش رطوبت زن منتقل می گردد، همان طور که در بخش قبل توضیح داده شد این بخش فقط در زمستانها مورد استفاده قرار می گیرد( به علت اینکه هوای تهران در تابستان دارای رطوبت کافی است) در این بخش بخار آب که توسط یک شیر کنترلی کنترل می شود به نازلهای مربوط به رطوبت زن فرستاده می شود تا به هوا رطوبت اضافه کنند برای اندازه گیری میزان رطوبت در یک فضای عمومی یک سنسور و PLC با توجه به میزان رطوبت شیر کنترلی در مسیر رطوبت زن را کنترل می کند.

سنسور رطوبت سنج از نوع ولتاژی (1-10V) است و دارای زمان پاسخ 35(s) است.

و برای اضافه کردن رطوبت هوا در مسیر نازل های رطوبت زن از یک شیر کنترلی استفاده می گردد. این شیر کنترلی از دو قسمت تشکیل شده است

1- شیر خطی (LiNeow Vawe) 2- محرکت خطی (Lineew valve aetuator) که این قسمت روی هم سوار شده و تشکیل شیر کنترلی را می دهند شیر خطی استفاده شده در این پروژه از نوع گلویی (Globe) با حرکت خطی است بدین معنا که میزان خروجی شیر با حرکت میلة کنترل شیر (Stem) نیست خطی دارد.

محرک الکتریکی خطی هم برای کنترل شیر خطی استفاده شده است. این محرک یک موتور سنکرون است که برای تغذیه به برق 247ac احتیاج دارد سیگنالی که این محرک برای کنترل دریافت می کند می تواند (0-10v) یا (2-10v) باشد که می توان هر یک را با توجه به سیستم انتخاب نمود.

این محرک همچنین یک سیگنال خروجی 2-10v برای نشان دادن وضعیت شیر نیز ارسال می کند که به آن موقعیت صحیح محرک گفته می شود و وقتی که Steml کاملا کشیده است سیگنال 10v را به Ple می فرستد

همچنین این محرک در حالت خطا (System Failare) می توان تنظیم کرد که شیر چقد باز باشد که عبارت از 0%و 5% و100%

بعد از این قسمت هوا وارد ناحیه کویل ها می شود که در این قسمت دو کویل به صورت مجزا با کانالهای عبور هوای منتقل از هم قرار دارد.

یکی از کوپلها ، کوپل آب سرد است و دیگری کوپل بخار ترتیب استفاده از این کوپل ها بدین شکل است که در تابستان کوپل آب سرد فعال و کوپل بخار غیر فعال است و در زمستان کوپل بخار فعال و کوپل آب سرد غیر فعال است. بر روی مسیر کوپل آب سرد هیچ وسیله کنترلی قرار نمی گیرد ولی بر رومی کوپل بخار برای کنترل میزان بخار یک شیر کنترلی و برای جلوگیری از یخ زدگی هم یک سنسورد ها قرار می گیرد. البته دمای هوا بعد از عبور از کوپلها توسط سنسورهای دما اندازه گیری شده و به PLC فرستاده می شود.

در مسیر هوا، بعد از کوپل آب سرد یک سنسور دما از نوع PT 1000 و مناسب برای نصب در داکت است و درارای زمان پاسخ 30(s) درسرعت 5m/s است.

در مسیر هوا، بعد از کوپل آب گرم یک سنسور دما از نوع PT 1000 وجود دارد که دارای طولب 306 متر است و این سنسور میزان دمای متوسط در کل طول را محاسبه می کند و بوسیلة آن شیر کنترلی بخار را که در مسیر ورودی به کوپل بخار قرار دارد را کنترل می کند بطوریکه وقتی که دمای محفظة اختلاط دمای هوای گرم بیش از 40 درجه شود شیر کنترلی کاملاً بسته می شود در مسیر بخار هم از همان شیر و محرک که برای کنترل رطوبت زن بود استفاده شده است.

در زمستان وقتی که به هر دلیلی بخار وارد کوپل نشود با توجه به اینکه مقداری مایع درون کوپل بخار وجود دارد و همچنین هوای آزاد هم در تماس با کوپل قرار دارد امکان دارد درصورت سرد بودن هوا آب درون کوپل بخار یخ زده و کوپل بترک ، برای مقابله با این مشکل از یک سنسور هوا که دارای تبغه یک پل دو راهه است (SPdt) که می تواند مدار آلارم را در نقطة معین شده (Set point) فعال کند طول سنسور حدود 6 متر است که دو کوپل بخار پیچیده می شود این سنسور وقتی عمل کرد بعدا از برگشت به شرایط عادی به صورت اتوماتیک Reset می شود.

این سنسور را روی 5 درجة سانتی گراد تنظیم می کنیم وقتی که سنسور عمل کرد فرمان به Ple می فرستد و Ple دمپر هوای آزاد را که به صورت On/off است می بندد.

خروجی Ne این سنسور در مدار قرار دارد که یک راه را فعال می کنند و تیغه های را به ترتیب در مدارهای چراغ سیگنال و ورودی Ple قرار دارد.

بعد از عبور از کوپل ها به قسمت دمپرها می رسد که از آنجا با کانالها به ناحیه های (Zone) مختلف می رود، هوای ورودی به هر کانال از دو مسیر مجزای کوپل آب سرد و کوپل بخار تأمین می گردد البته میزان آن با دمپر کنترل می گردد. محور دمپرهای روی محفظة بعد از کوپل بخار محور دمپرهای روی محفظة بعد از کوپل آب سرد متصل شده است اما زاویة بین این دو دمپر90 درجه است بدین معنی که وقتی یکی کاملاً باز است دیگری کاملاً بسته است و در نهایت این دمپرها توسط یک دمپر موتوری به ازای هر ناحیه (Zone) کنترل می شوند.

همان طور که اشاره شد در زمستان یا تابستان فقط یک کوپل کار می کند و کوپل دیگر مخلوط هوای آزاد و هوای برگشتی را از خود عبور می دهد و این دو هوا به نسبت معین با توجه به مقداری که دمپر باز می شوند در کانال باهم مخلوط می شوند و به سمت ناحیة مورد نظر فرستاده می شود

میزان حرکت دمپر موتوری توسط PLC معین می گردد. سنسورهای دما از ناحیه های (Zones) مختلف درجة حرارت هوا را حس می کنند و به Ple می فرستند و Ple با توجه به درجه حرارت محیط و همچنین دمای هوا در محفظة بعد از کوپل به اندازة معینی دمپرها را باز یا بسته می نماید

نوع کنترل این دمپرها 0-10 v است و ولتاژ تغذیه آنها هم 24Voe می باشد و همچنین دارای زاویه چرخش ماکزیم 95 درجه است. برگشت این دمپر بوسیلة فنر نیست بلکه بوسیلة خود موتور دمپر است.

در ورودی تابلوی کنترل از یک کلید AOH دو طبقه استفاده شده است که طبقه اول برای مدار بویین کنتاکتور است و طبقه دوم برای اطلاع به Ple است.

وقتی که کلید در حالت Hand و یا Auto باید دو شرط عدم آتش سوزی و عدم فریز شدن کوپل بخار برقرار باشد.

دراین صورت در حالت Hand بدین کنتاکتور عمل کرده و فنی شروع به کار می کند و در حالت Auto با توجه به دستور از Ple بدین کنتاکتور فعال شده و فن شروع به کار می کند.

در حالتی که بی مثال عمی کند و فن Trip آبخورد از تیغة دیگر بی مثال یک رله فعال می شود ویکی زا تیغه های این رله فرمانی به Ple اطلاع می دهد که بی مثال عمل کرده است.

در حالت کار هم از یکی از تیغه های No کنتاکتور برای اطلاع ومضعیت فن استفاده میشود. تابلو دارای یک ترانس با دو خروجی است که برق 220 ولت را به دو عدد خروجی 247 تقسیم می کند یکی برای Plc و دیگری برای لوازم ابزار دقیقی.

- در هواسازها

بخار وارد کوپل آب گرم ساز شده و بعد از تبادل گرمایی با هوا از کوپل خارج می شود سیال خروجی از کویل آب گرم به تلة بخار هدایت شده و از آنجا راهی چالة کندانس می شود.

3- در مبدل های حرارتی (heat en changer)

مبدل های حرارتی بوسیله گرمای بخارآب گرم مصرفی را تأمین می کنند

بخار وارد مبدل حرارتی شده و بعد از تبادل گرمایی با آب سرد اطراف خود آب را گرم می کند و از مبدل حرارتی خارج می شود، سیال خروجی از مبدل به تلة بخار می رود و از آنجا راهی چاله کندانس می شود.

سیتم آب گرم مبدل حرارتی دارای یک منبع انبساط برای جبران کمبود آب و همچنین فراهم آوردن انبساط حجمی است.استفاده از تلة بخار در مسیر خروجی از سیستم های فوق باعث می شود که بخار تبدیل به آب شده و سپس راهی چالة کندانس شود جلوگیری از ورود بخار به چالة کندانس به این علت است تا با ورود بخار به چالة کندانس توازن حرارتی چالة کندانس ازبین نرود و آب بتواند به اندازة کافی خنک شده و برای استفادة مجدد در چرخه آماده شود.

حال که با سیستم گرمایشی و نحوة عملکرد آن آشنا شدیم به شرح سیستم سرمایشی می پردازیم قلب سیستم سرمایشی چیلر است که در ذیل درباره نحوة عملکرد آن بحث خواهد شد. در چیلر دو سیکل بسته آب وجود دارد که عبارتند از:

1- سیکل آب مربوط به کندانس چیلر

آب در این سیکل توسط پمپ هایی به قسمت ابزوبشن چیلر فرستاده می شود و از آنجا به قسمت کندانسور می رود و سپس از چیلر خارج شده و برای خنک شدن به سمت برج های خنک کننده می رود و دوباره برای پمپ شدن به داخل چیلر به سر پمپها منتقل می شوند.

آب این سیکل هم از نوع آب سختی گیری شده است و برای تأمین میزان آبی که در برج خنک کننده توسط تبخیر جزیی از سیستم خارج می شود هم از سیستم فلوتر در تشتک استفاده شده است بدین معنا که آب سختی گیری شده تشتک استفاده شده است بدین معنا که آب سخنی گیری شده توسط پمپهای به سمت برج خنک کن فرستاده می شود و بر اساس میزان کمبود آب در تشتک برج آب به سیستم اضافه می شود ( این امر توسط فلوتر انجام می شود)

2- سیکل آب مربوط به اواپراتور کندانسوز

آب در این سیکل توسط پمپهایی به قسمت اواپراتور چیلر فرستاده می شود و بعد از اینکه خنک شد از چیلر خارج شده و به سمت هوا سازها می رود در هوا سازها ایی آب وارد کوپل آب سرد می شود و درآنجا با هوا تبادل گرمایی می کند و هوا را خنک کرده و خود گرم می شود و دوباره به سمت پمپها می رود که وظیفة پمپ کردن آب به داخل چیلر را دارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.